Ahad, 4 April 2010

.::BAB 2::.

.::TEMPAT DAN KEDUDUKAN WAHYU::.


Alam terbahagi kepada dua:


* Alam ghaib – alam yang tidak nampak.

* Alam musyahadah – alam yang nampak.


Maksud Alam ghaib : Alam ghaib seperti alam roh, alam barzah.

Maksud Alam Musyahadah : Alam musyahadah seperti jasad manusia.

* Mengapa manusia perlunya wahyu?

- Tujuannya untuk memenuhi keperluan manusia dalam memelihara kemuliaan untuk memartabatkan akhlak-akhlak manusia, memelihara disiplin mereka dan mereka itulah utusan rasul-rasul dan nabi-nabi.


.::PENGERTIAN WAHYU::.


WAHYU DARI SEGI BAHASA :

-Memberi isyarat, mengirim utusan, berbisik-bisik, berbicara di tempat tersembunyi yang tidak diketahui oleh orang lain atau mengilhamkan ke dalam hati.


Firman Allah SWT dalam surah al-Qashash: ayat 7

7. dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa:" Susukanlah dia; Dalam pada itu, jika Engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah Dia di Dalam peti dan) lepaskanlah Dia ke laut; dan janganlah Engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita; Sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadaMu, dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang dari Rasul-rasul kami.

WAHYU DARI SEGI ISTILAH :

- Nama bagi sesuatu yang disampaikan secara cepat daripada Allah SWT ke dalam dada nabiNya atau dengan cara mengutuskan utusan sebagaimana yang telah digunakan untuk lafaz al-Quran dengan mengutus Jibril.

Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bukanlah nabi Allah pertama yang menerima wahyu daripada Penciptanya. Bahkan para nabi sebelumnya turut diberikan wahyu kepada mereka.


Firman Allah Ta’ala dalam surah an-Nisa’: ayat 163-164

163. Sungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu (Wahai Muhammad), sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nabi Nuh, dan Nabi-nabi Yang diutus kemudian daripadanya; dan Kami juga telah memberikan wahyu kepada Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub, serta Nabi-nabi keturunannya, dan Nabi Isa, dan Nabi Ayub, dan Nabi Yunus, dan Nabi Harun, dan Nabi Sulaiman; dan juga Kami telah memberikan kepada Nabi Daud: Kitab Zabur.


164. dan (Kami telah mengutuskan) beberapa orang Rasul Yang telah Kami ceritakan kepadamu dahulu sebelum ini, dan Rasul-rasul Yang tidak Kami ceritakan hal mereka kepadamu. dan Allah telah berkata-kata kepada Nabi Musa Dengan kata-kata (secara langsung, tidak ada perantaraan).

.::CARA WAHYU MALAIKAT KEPADA RASULULLAH S.A.W.::.

Mempunyai dua cara iaitu:

* Dalam keadaan Rasulullah S.A.W. susah untuk menerimanya. Contohnya seperti bunyi loceng.

Sebagaimana hadis ini:



إذا قضى الله الامر فى السماء ضربت الملائكة بأجنحتها خضعانا لقوله كالسلسلة على صفوان.

(رواه البخارى)


Dalam keadaan ringan apabila malaikat datang menyerupai seorang lelaki.




0 ulasan:

Template by : kendhin x-template.blogspot.com